Kiedy dwie różne firmy ze sobą współpracują, niezwykle ważne jest to, aby wspólne działanie układało się pomyślnie i w dobrej atmosferze. Dlatego dobrze jest, gdy oprócz działań związanych z samym tylko wykonywaniem obowiązków zawodowych, współpracy towarzyszą również miłe gesty. Takie jak na przykład upominki, które wręcza się na zakończenie jakiegoś etapu wspólnego działania.

Nie ulega wątpliwości, że dobrze dobrany prezent dla kontrahenta jest w stanie podbudować wzajemne zaufanie i zacieśnić więzi. Pytanie nie powinno zatem brzmieć: „czy wręczać upominek kontrahentowi?”, tylko „jaki upominek wręczać kontrahentowi?”. Nie może to być bowiem byle co. Prezent dla uczestnika transakcji musi być utrzymany w dobrym guście. Świadczy wtedy o profesjonalizmie i o jak najlepszych intencjach.

Przegląd rozwiązań

Z pewnością w ramach kontaktów biznesowych w niczym nie zaszkodzi podarowanie akcesoriów kuchennych wykonanych z porcelany. Oczywistą klasyką jest w tym zakresie elegancka filiżanka. To zupełnie uniwersalny prezent, który sprawi przyjemność każdemu, niezależnie od wieku czy płci. Poza tym warto postawić też na takie produkty jak solidne pióro czy organizer. W oczywisty sposób kojarzą się one bowiem z pracą i z panującym z niej porządkiem. Pomagają one w wykonywaniu obowiązków zawodowych oraz w układaniu dnia.

Ostrożnym należy być natomiast w przypadku prezentowania alkoholi. Aby skorzystać z takiej formy upominku należy najpierw upewnić się, czy aby kontrahent nie jest przypadkiem abstynentem. Jeśli bowiem nie miewa on do czynienia z procentami w żadnej formie, lepiej nie wciskać mu ich na siłę. Zamiast tego znacznie korzystniej jest postawić na coś zupełnie innego. Na przykład na elegancką, stylową torbę, do której kontrahent włoży już sobie to, co będzie chciał, a nie coś, co zostanie mu narzucone z góry przez partnera w transakcjach handlowych. Jak widać, opcji na prezent dla kontrahentów jest całkiem sporo. Dzięki temu można je dostosować do konkretnej sytuacji.